Bloggen als kunstenaar? 3

< de Mirror ring en de daarvan afgeleide Circle of life ring >

Wat levert een blog op?

Volgens menig pin op Pinterest kun je er makkelijk rijk mee worden. Als je dat wilt kun je nu beter naar Pinterest gaan. Ik gebruik mijn blog om mijn werk te promoten. Ik heb ervaren dat extra informatie heel belangrijk is voor bezoekers van je website. Toen de eerste versie van mijn website online stond gaf ik een cursus lichtplanning. Sommige cursisten waren nieuwsgierig naar mijn sieraden en objecten en ik heb toen visitekaartjes uitgedeeld. Een week later kreeg ik waardevolle feedback. Door de vragen die ik kreeg wist ik dat mijn site niet duidelijk was. Zo werden de afmetingen en materialen van mijn objecten niet gevonden, omdat de link niet herkent werd. Verder vonden ze het jammer dat het verhaal over het ontstaan van mijn Mirror ring er niet op stond. Inmiddels heb ik veel verbetert aan mijn site en zie ik het aantal bezoekers stijgen.

Stijgt je omzet?

Ik zie vaak mensen een succesformule promoten op sociale media. Formules waarmee je snel succesvol kunt zijn hebben mij nog niet kunnen overtuigen. Ik geloof in kwaliteit en doorzettingsvermogen. Zelf heb ik veel gehad aan de workshop Verbeter je website voor kunstenaars en creatieven van Kunst in de kijker. Ik krijg geen bonus of korting van Eline door een link naar haar site te plaatsen, maar Google ziet die link naar Eline's site wel en waardeert mijn site daardoor meer. Het is dus niet alleen een stukje waardering voor het werk van Eline, maar is ook interessant voor mij. Een blog verhoogd de kans dat mensen jouw site vinden. In Google worden vaak vragen gebruikt om op te zoeken. Wanneer je dus in je blog teksten hebt staan die aansluiten op veel gestelde vragen wordt je beter gevonden. Op mijn eerste blogberichten heb ik geen enkele reactie gehad. Sinds ik blogs schrijf over mijn werkstukken zie ik meer bezoekers en ze blijven langer op mijn site kijken. Meer bezoekers maakt de kans van een succesvolle verkoop groter. Bloggen is dus niet meer of minder dan één van de middelen die je kunt gebruiken om je kunst te verkopen. Zoek een vorm van bloggen die bij jouw past. Dan wordt het geen rotklus, maar krijgt het een toegevoegde waarde voor jezelf.